Космічні помічники

Система супутникового моніторингу на службі лісових господарств.

Де рухається вантажівка? Які пожежні машини перебувають найближче до місця надзвичайної ситуації? Як використовується транспортний засіб? На ці запитання легко можна відповісти, якщо в лісовому господарстві реалізовано систему супутникового моніторингу.

Супутниковий моніторинг – це система стеження за рухомими об’єктами з використанням систем супутникової навігації, технологій стільникового зв’язку, спеціалізованого обладнання (GPS/ГЛОНАСС-трекерів), обчислювальної техніки та цифрових карт.

Принцип роботи

На об’єкті, за яким планується стеження, встановлюється трекер, який отримує геопросторові дані і передає їх на спеціальний сервер, використовуючи мережі операторів стільникового зв’язку. Отримані дані акумулюються на сервері і передаються диспетчеру у вигляді геопросторової інформації.

Cистема супутникового моніторингу транспорту включає такі компоненти:

1. Об’єкт, обладнаний при­строєм стеження (трекером), який отримує сигнали від супутників GPS/ГЛОНАСС, обробляє їх і передає на серверний центр моніторингу за допомогою GPRS-зв’язку.

2. Серверний центр із програмним забезпеченням для прийому, зберігання, обробки та аналізу даних. Серверний центр може бути віддаленим (на базі підприємства-провайдера) або локальним (на базі підприємства-користувача).

3. Диспетчер, який проводить моніторинг.

Для диспетчера система супутникового моніторингу реалізована у вигляді геоінформаційної системи, в якій на картографічний матеріал накладається геопросторова інформація з місцезнаходження об’єкта.

Картографічна інформація може мати кілька реалізацій: популярні векторні online-карти Google Maps, Open Street Maps, Візіком тощо, або створена власна картографія (під потреби замовника). Геопросторова інформація з місцезнаходження об’єкта містить дані про швидкість руху об’єкта в певній точці, пробіг (кілометраж), дані про потужність супутникового та стільникового зв’язку. Аналітичні можливості цієї ГІС:

 визначення місцезнаход­жен­ня об’єкта в режимі реального часу;
 визначення траєкторії руху;
 визначення стоянок і зупинок об’єкта;
 формування автоматичних звітів щодо використання транспортного засобу за певний період часу.

Cпецифіка впровадження системи моніторингу

Територія, вкрита лісовою рослинністю, дещо проблематична для прийому навігаційним обладнанням даних від супутників GPS/ГЛОНАСС. Часто проблемою стає відсутність покриття мереж деяких операторів стільникового зв’язку. Щоб ефективно розв’язати ці проблеми, необхідно вибрати якісне обладнання.

По-перше, якісні трекери повинні бути обладнані високочутливими антенами GPS/ГЛОНАСС, які можуть працювати в ускладнених умовах прийому даних від супутників, тим самим нівелюючи можливі розриви в поточному треку, який відображатиметься на комп’ютері диспетчера.

По-друге, якісні трекери мають можливість запису геопросторових даних у внутрішню пам’ять. У зонах, де відсутнє покриття мереж стільникового зв’язку, геопросторові дані записуються, а коли з’являється GPRS-з’єднання, ці записи передаються на сервер моніторингу. Тобто дані про маршрут об’єкта не зникають, а передаються до серверу за першої можливості, тому контроль над об’єктом не втрачається, хоча в таких зонах диспетчер не побачить об’єкт у режимі реального часу, а тільки постфактум.

Вибір надійного інтегратора системи супутникового моніторингу

Сучасний ринок геоінформаційних технологій перенасичений пропозиціями з впровадження подібного роду систем. Проте не кожна фірма може запропонувати якісну техніку за невисокими цінами та якісне обслуговування.

Обираючи фірму-інте­гра­то­ра, треба знати, яку продукцію вам пропонує підприємство: чи це дешеві прилади східного виробництва, або ж це якісна віт­чизняна чи європейська продукція за невисокою вартістю. Треба також врахувати, чи має фірма досвід в інтеграції систем моніторингу для лісових та мисливських господарств, бо ця група замовників має специфічні потреби, про які згадувалось вище. Інтегратор повинен забезпечувати працездатність системи, проводити навчання спеціалістів лісового господарства. Програмне забезпечення повинне відповідати вимогам працівників лісового господарства. Вартість інтеграції системи моніторингу та абонентська плата не повинні бути астрономічно високими – системи моніторингу загальновживані і не містять дорогого чи рідкісного обладнання.

Економічна ефективність впровадження системи моніторингу

Завдяки впровадженню системи супутникового моніторингу:

♦ зменшуються витрати па­лив­но-мастильних матеріалів;
 зменшується розмір амортизації транспортного засобу;
♦ удосконалюється логістика перевезень вантажів;
 зменшується негативна дія надзвичайних ситуацій.

Таким чином інтеграція системи моніторингу – доступний і необхідний інструмент контролю за транспортними засобами в лісових господарствах.

Максим Шевченко,
Олександр Горб,
“Лісовий і мисливський журнал”

Loading