Лісові господарства країни заганяють у ліквідаційний полон

Julja Davidova

По всій країні Держлісагентство намагається нав’язати псевдореформу, яка призведе не лише до банкрутства та ліквідації державних лісогосподарських підприємств, а й надалі галузі в цілому. І через необдумані поспішні кроки та обіцянки вищому керівництву країни з ходом реХформи з кожним разом виникає все більше і більше проблем.

Однією з них є позапланові податкові перевірки. Податкова перевірка при ліквідації проводиться незалежно від того, скільки часу проіснувало державне лісогосподарське підприємство, і коли податківці востаннє відвідували підприємство. І часто податкова перевірка при ліквідації підприємства навіть часто буває витратнішою, аж до судових розглядів при виявлених порушеннях. Норми, що регламентують процес ліквідації, містяться в основному у Цивільному кодексі (ДК) України, Законі України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15 травня 2003 року № 755-IV (Закон № 755) та у Порядку обліку платників податків та зборів від 9 грудня 2011 року №1588 (Порядок №1588).

Відтак зараз по всіх 170 підприємствах які підлягають під ліквідацію має бути проведена повна перевірка яка надалі буде використана для державного реєстратора і без якої не буде ліквідовано підприємство. А це додаткові фінансові витрати як мінімум в 200 млн гривень. До вашої увагу вже в деяких лісгоспах цифри сягають в 2-3 мільйони гривень на одне підприємство. Офіс великих платників податків ДФС повідомляє, що порядок припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу та перетворення визначений ст. 107 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ).

Згідно зі ст. 107 ЦКУ після закінчення строку для пред’явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення), який має містити положення про правонаступництво щодо всіх зобов’язань юридичної особи, що припиняється, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов’язання, які оспорюються сторонами.

Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.

Статтею 104 ЦКУ встановлено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов’язки переходять до правонаступників. Що далі буде і чим будуть розраховуватися лісгоспи не зовсім зрозуміло.

Керівництво ж Держлісагентства звісно раніше про це не думало, а тепер всім дає вказівку “домовлятися” на місцях за позитивні довідки. Ці перевірки – результат непродуманого рішення. По факту власними руками самі ж керівники заганяють у борги лісгоспи і спровокували вимиття фінансів з лісгоспів. А ці гроші можна було б інвестувати в розвиток галузі й переоснащення в охорону лісу та охорону праці та соціальний захист працівників.

Варто зазначити також що ці податкові перевірки збігаються в часі з піком планових податкових платежів усіх лісгоспів, адже по завершенню року нараховуються та сплачуються найбільші суми податків та зборів саме до кінця року, коли підбиваються підсумки фінансово-господарської діяльності.

Яскравим прикладом є рента плата за спеціальне використання лісових ресурсів. Для тих хто не в курсі, це найбільший податок у структурі всіх платежів до бюджету, він сплачується щокварталу, але його специфіка в тому, що частина нарахувань попередніх трьох кварталів сплачується саме за результатом четвертого кварталу, що збігається із закінченням року.

Отже, в результаті лісгоспи отримають завищені податкові зобов’язання внаслідок необдуманої рукотворної реформи Держлісагентства! Картина маслом все свободны, а в нашому випадку – заплатив податки, ліквідував лісгосп, спустошив скарбницю і можна йти на біржу праці! Якщо не зараз, то через декілька місяців.