Про заходи щодо запобігання та протидії масовим пожежам лісів, торфовищ і сільгоспугідь у літній період 2021 року

ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ПИТАНЬ ТЕХНОГЕННО-ЕКОЛОГІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ТА НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ

ПРОТОКОЛ N 10
чергового засідання Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій

від 12 березня 2021 року

Головував:Міністр розвитку громад та територій, перший заступник голови Державної комісії ЧЕРНИШОВ Олексій Михайлович
Присутні:члени Державної комісії та голови регіональних комісій з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій (у режимі відеоконференції)

I. Про заходи щодо запобігання та протидії масовим пожежам лісів, торфовищ і сільгоспугідь у літній період 2021 року

За результатом доповіді та з урахуванням її обговорення Державна комісія вирішила:

1. Міндовкіллю, Міноборони, Мінінфраструктури, Мінагрополітики, Держлісагентству, ДАЗВ, Національній поліції, Адміністрації Держприкордонслужби, Держекоінспекцїї, обласним та Київській міській держадміністраціям запровадити комплекс заходів із попередження та гасіння пожеж у лісових масивах, на торфовищах, сільгоспугіддях, територіях та об’єктах природно-заповідного фонду та інших відкритих ділянках місцевості, що перебувають у сфері їх управління, зокрема:

забезпечити створення та оновлення у лісових масивах мінералізованих смуг, протипожежних розривів, пожежних водоймищ і доріг протипожежного призначення, проведення ремонту спостережних веж, очищення лісових масивів від захаращень, насамперед прилеглих до населених пунктів, торфовищ та просік, де проходять повітряні лінії електропередачі, нафто-, газо-, продуктопроводи;

організувати перевірку стану готовності пожежних підрозділів лісокористувачів, територіальних громад, місцевої, добровільної та відомчої пожежної охорони, а також служби державної охорони природно-заповідного фонду до реагування на пожежі та загоряння. Особливу увагу звернути на утримання в робочому стані пожежних автомобілів, мотопомп, техніки, пристосованої для пожежогасіння та підвозу води, укомплектованості працівниками, забезпечення обладнанням, інвентарем, засобами зв’язку та пально-мастильними матеріалами;

Строк: до 1 квітня 2021 року

встановити цілодобовий моніторинг пожеж у природних екосистемах, зокрема з використанням систем дистанційного спостереження, безпілотних літальних апаратів, повітряних суден, та забезпечити оперативне реагування на початкових етапах виникнення пожеж та загорянь;

організувати оперативне інформування підрозділів ДСНС про пожежі і загоряння у природних екосистемах та у разі необхідності своєчасне залучення лісокористувачів, служб цивільного захисту, власників земельних ділянок, волонтерів та місцевого населення;

встановити контроль за дотриманням лісокористувачами, агропідприємствами, фермерами та населенням вимог пожежної безпеки у лісових масивах, на торфовищах, сільгоспугіддях та інших територіях, що перебувають у користуванні;

організувати проведення рейдів і патрулювань найбільш пожежонебезпечних лісових масивів, торф’яників, територій та об’єктів природно-заповідного фонду для здійснення контролю за дотриманням лісокористувачами, населенням та підприємствами вимог пожежної безпеки, особливу увагу приділити проведенню цієї роботи у вихідні та святкові дні.

Строк: протягом пожежонебезпечного періоду

2. Обласним та Київській міській держадміністраціям:

розглянути на засіданнях обласних, міських, районних комісій з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій питання щодо протидії пожежам у природних екосистемах та організувати виконання заходів з протипожежного захисту лісових масивів, торф’яників, сільгоспугідь, об’єктів природно-заповідного фонду на територіях відповідних регіонів;

встановити контроль за обладнанням територій населених пунктів пристроями для подавання звукових сигналів з метою оповіщення людей на випадок пожежі, а також створенням достатнього запасу води для цілей пожежогасіння;

вжити заходів для влаштування навколо населених пунктів об’єктів, розміщених у лісових масивах, захисних протипожежних смуг, прибирання в літній період сухої рослинності та вітролому з метою недопущення поширення лісових і торфових пожеж на будинки та споруди, а у разі виникнення пожеж на об’єктах – поширення вогню на лісові масиви;

заборонити розведення багать у лісових масивах і рекреаційних зонах (крім спеціально облаштованих місць і обладнаних територій зеленого відпочинку), а також випалювання стерні, сухої рослинності та сміття на землях лісового фонду, торфовищах, в сільгоспугіддях, лісосмугах, заплавах річок та вздовж доріг;

Строк: постійно

організувати проведення навчань (тренувань) для підвищення готовності органів управління та сил цивільного захисту територіальної підсистеми цивільного захисту до гасіння пожеж у природних екосистемах. До заходів залучити керівний склад органів виконавчої влади і місцевого самоврядування, сили і засоби лісокористувачів, служб цивільного захисту, пожежні підрозділи територіальних громад, місцевої, добровільної та відомчої пожежної охорони, населення та волонтерів;

Строк: до 15 квітня 2020 року

забезпечити введення на період високого та надзвичайно високого класів пожежної небезпеки тимчасових обмежень на відвідування населенням лісових масивів і лісопаркових зон, в’їзд до них автотранспортних засобів, проведення лісозаготівельних та інших пожежонебезпечних робіт у лісових масивах, а також полювання;

посилити роботу з міськими, селищними та сільськими головами щодо встановлення постійного моніторингу та профілактики недопущення пожеж;

забезпечити взаємодію з лісокористувачами та власниками земельних угідь і пасовищ щодо утримання їх ділянок і територій у належному протипожежному стані;

організувати із залученням засобів масової інформації проведення роз’яснювальної роботи серед населення щодо дотримання заходів пожежної безпеки під час перебування у лісових масивах, лісосмугах, заплавах річок, на торфовищах, сільгоспугіддях, присадибних ділянках та недопущення спалювання стерні, сміття та залишків рослинності;

організувати перевірки комунальних підприємств щодо утримання полігонів із зберігання твердих побутових відходів у належному протипожежному стані;

вжити заходів до ліквідації стихійних сміттєзвалищ побутових і виробничих відходів, насамперед у лісових масивах, лісосмугах, сільгоспугіддях, на торфовищах і прилеглих до них територіях;

опрацювати питання щодо можливості застосування безпілотних літальних апаратів і малої авіації аероклубів, інших організацій та установ для проведення повітряного моніторингу пожежної обстановки у природних екосистемах.

Строк: протягом пожежонебезпечного періоду

3. Міндовкіллю, Держлісагентству, ДАЗВ, обласним та Київській міській держадміністраціям як уповноваженим органам державного управління в галузі організації, охорони та використання територій та об’єктів природно-заповідного фонду:

організувати заходи щодо запобігання виникненню, поширенню пожеж та їх ліквідації на територіях і об’єктах, що перебувають у сфері управління;

вжити заходів для утворення в адміністраціях з управління територіями та об’єктами природно-заповідного фонду підрозділів добровільної пожежної охорони, забезпечення їх пожежною технікою, обладнанням, інвентарем та засобами гасіння ландшафтних пожеж на підпорядкованих об’єктах і територіях.

Строк: протягом пожежонебезпечного періоду

4. Міндовкіллю, ДАЗВ вжити заходів до протидії пожежам у природних екосистемах на території зони відчуження та зони безумовного (обов’язкового) відселення (далі – зона відчуження), особливу увагу звернути на організацію захисту від пожеж територій Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника, зокрема:

організувати перевірки лісових пожежних станцій та забезпечити їх готовність до виконання завдань за призначенням;

провести в лісових масивах очищення просік і протипожежних розривів від захаращень та підліску, облаштування доріг для проїзду пожежної техніки та місць для забору води на гасіння пожеж;

провести вибіркові санітарні рубки в хвойних насадженнях вздовж основних доріг в межах зони відчуження з метою забезпечення належного санітарного стану;

Строк: до 1 квітня 2021 року

забезпечити створення та періодичне оновлення мінералізованих смуг уздовж маршрутів руху транспорту, навколо об’єктів, ділянок місцевості, на яких проводяться роботи, осередків радіоактивного забруднення, торфовищ, у лісових масивах і на перелогах;

у разі виникнення пожеж на території зони відчуження негайно запроваджувати посилений дозиметричний контроль на місці проведення робіт з гасіння пожежі, забору води пожежною технікою, маршрутах руху транспорту та тимчасового розташування учасників гасіння на оперативних дільницях;

посилити контроль за переміщенням працюючого персоналу на території зони відчуження, у місцях проведення робіт та недопущення несанкціонованого проникнення через охоронний периметр сторонніх осіб для попередження пожеж з причин, пов’язаних із людським фактором;

організувати на контрольно-перепускних пунктах зони відчуження проведення протипожежних інструктажів з усіма відвідувачами, їх реєстрацію та письмове попередження про відповідальність за порушення пожежної безпеки, користування відкритим вогнем і розведення багать;

забезпечити проведення роз’яснювальної роботи із самопоселенцями та відвідувачами зони відчуження щодо недопущення розведення багать та заборони спалювання сміття та сухостою;

організувати спільно з правоохоронними органами патрулювання територій лісового та природно-заповідного фонду.

Строк: протягом пожежонебезпечного періоду

5. Міндовкіллю, Держлісагентству:

забезпечити розроблення та затвердження в установленому порядку лісокористувачами та установами природно-заповідного фонду оперативно-мобілізаційних планів ліквідації лісових пожеж;

розробити відомчі та міжвідомчі плани оперативного залучення пожежних підрозділів лісокористувачів та установ природно-заповідного фонду в межах однієї області та сусідніх з нею областей на випадок виникнення великих та складних пожеж у природних екосистемах;

організувати на базі відомчих навчальних закладів підготовку відповідної категорії фахівців за напрямом “керівник гасіння лісової пожежі”;

на рівні кожного постійного лісокористувача та установи природно-заповідного фонду затвердити порядок організації управління та вертикаль керівництва гасінням лісової пожежі, провести розрахунки часу прибуття приданих сил та засобів з інших областей, зокрема міжвідомчих, визначити місце їх прибуття та зосередження, порядок залучення до виконання завдань за призначенням, а також забезпечення пально-мастильними матеріалами, харчуванням та відпочинком учасників гасіння пожежі.

Строк: до 1 квітня 2021 року

6. Міндовкіллю:

встановити через підпорядковану Службу державної охорони природно-заповідного фонду України контроль за станом захисту від пожеж територій та об’єктів природно-заповідного фонду та здійснення протипожежних заходів відповідно до проектів організації їх території та охорони природних комплексів;

Строк: протягом пожежонебезпечного періоду

привести Правила пожежної безпеки у лісах України у відповідність із законодавством у частині визначення протипожежних заходів та порядку організації гасіння пожеж на територіях та об’єктах природно-заповідного фонду.

Строк: до 1 червня 2021 року

7. Обласним та Київській міській держадміністраціям рекомендувати органам місцевого самоврядування:

обладнати на території населених пунктів відповідні місця та встановити пристрої для подавання звукових сигналів з метою оповіщення людей на випадок пожежі, створити достатній запас води для цілей пожежогасіння;

облаштувати територію навколо населених пунктів, об’єктів, розміщених у лісових масивах, таким чином, щоб виключалась можливість поширення лісових, торфових пожеж на будинки та споруди, а у разі виникнення пожежі на об’єктах – поширення вогню на лісові масиви (влаштування захисних протипожежних смуг, прибирання в літній період сухої рослинності, вітролому);

Строк: до 1 квітня 2021 року

організувати роботу з агропромисловими та сільськогосподарськими підприємствами, які перебувають у сфері відповідальності, щодо забезпечення протипожежного захисту сільгоспугідь, зокрема особливу увагу приділити періоду дозрівання врожаю. Для цього у період воскової стиглості хліба забезпечити обкошення полів з прибиранням скошеного, а також оборання їх смугою не менше ніж 4 метри завширшки в місцях прилягання до лісових та торф’яних масивів, степової смуги, автомобільних шляхів та залізниць.

Строк: протягом пожежонебезпечного періоду

8. Держводагентству разом з обласними та Київською міською держадміністраціями:

організувати перевірки готовності до протидії пожежам на торфовищах регулюючих гідротехнічних споруд, польдерних насосних станцій і споруд, міжгосподарських, внутрішньогосподарських осушувальних систем, а також інженерної техніки;

Строк: до 1 квітня 2021 року

вжити заходів до підтоплення торфовищ і утримання їх у зволоженому стані протягом пожежонебезпечного періоду для попередження виникнення пожеж та обмеження поширення вогню та тління.

Строк: протягом пожежонебезпечного періоду

9. Держгеонадрам організувати перевірки надрокористувачів, які провадять діяльність з видобутку торфу, стосовно умов отримання спецдозволів у частині виконання протипожежних заходів та готовності до протидії пожежам.

Строк: до 1 квітня 2021 року

10. Держгеокадастру:

опрацювати питання щодо встановлення додаткових протипожежних вимог до розроблення проектів землеустрою стосовно влаштування протипожежних смуг шириною не менше ніж 5 метрів на межах ділянок сільськогосподарського призначення з лісосмугами, водно-болотними угіддями, торфовищами та заплавами річок;

Строк: до 1 квітня 2021 року

забезпечити контроль за дотриманням вимог проектів землеустрою в частині протипожежних заходів та дотриманням орендарями земель сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності вимог пожежної безпеки та природоохоронного законодавства;

забезпечити під час укладання договорів на оренду земель сільськогосподарського призначення державної власності встановлення вимог до заборони випалювання рослинності;

ініціювати розірвання договорів оренди у випадку порушення вимог протипожежної безпеки з боку орендарів земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності.

Строк: протягом пожежонебезпечного періоду

11. Міноборони:

уточнити плани взаємодії з територіальними органами ДСНС щодо протидії пожежам у лісових масивах, що перебувають у сфері управління Міноборони;

посилити протипожежний захист об’єктів Збройних Сил, складів боєприпасів та військових полігонів, розташованих на територіях лісових масивів;

Строк: до 1 квітня 2021 року

вживати заходів до попередження та оперативного гасіння лісових і торф’яних пожеж на військових полігонах під час проведення практичних занять із застосуванням імітаційних засобів та боєприпасів;

опрацювати питання щодо можливості залучення авіаційної техніки до гасіння лісових пожеж.

Строк: протягом пожежонебезпечного періоду

12. ДСНС:

забезпечити за запитом лісокористувачів, адміністрації територій та об’єктів природно-заповідного фонду залучення державних пожежно-рятувальних підрозділів для надання допомоги в гасінні пожеж у природних екосистемах. Основні зусилля насамперед спрямовувати на захист населених пунктів та об’єктів, розташованих у лісових масивах;

Строк: постійно

надати методичну допомогу обласним та Київській міській держадміністраціям в організації та проведенні навчань (тренувань) для підвищення готовності органів управління та сил цивільного захисту територіальної підсистеми цивільного захисту до гасіння пожеж у природних екосистемах та забезпечити контроль за ефективністю проведення цих навчань (тренувань).

Строк: до 15 квітня 2020 року

13. ДКА визначити порядок надання Держлісагентству, ДСНС та місцевим органам виконавчої влади карти зондування Землі із визначенням місць виникнення пожеж у природних екосистемах.

Строк: до 1 квітня 2020 року

14. Національній поліції, Держекоінспекції, Міндовкіллю:

активізувати роботу із запобігання порушенням вимог пожежної безпеки в лісах, на торфовищах, в сільгоспугіддях, на територіях і об’єктах природно-заповідного фонду, а також недопущення спалювання стерні, сміття та залишків рослинності;

забезпечити розслідування кримінальних правопорушень, пов’язаних із знищенням або пошкодженням об’єктів рослинного світу вогнем, встановлення осіб, які їх вчинили;

організувати оприлюднення у засобах масової інформації, інтернет-ресурсах матеріалів та фактів щодо розслідування кримінальних правопорушень, пов’язаних із знищенням або пошкодженням об’єктів рослинного світу вогнем, встановлення осіб, які їх вчинили, та накладених адміністративних стягнень.

Строк: протягом пожежонебезпечного періоду

15. Держкомтелерадіо, ПАТ “НСТУ” рекомендувати засобам масової інформації забезпечити протягом пожежонебезпечного періоду інформування населення про стан пожежної небезпеки у природних екосистемах під час оголошення новин та прогнозу погоди.

Строк: протягом пожежонебезпечного періоду

16. Мінфіну з урахуванням пункту 4 розділу 4 протоколу засідання Кабінету Міністрів від 24 лютого 2021 р. N 25 розглянути питання виділення фінансування на забезпечення реалізації комплексного плану заходів із створення (відновлення) системи пожежної безпеки на території зони відчуження та зони безумовного (обов’язкового) відселення на 2021 – 2024 роки.

Строк: протягом 2021 – 2024 років

17. Київській та Житомирській облдержадміністраціям разом з ДАЗВ:

провести позачергові засідання регіональних комісій з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій щодо здійснення протипожежних заходів з розмежування області і території зони відчуження та зони безумовного (обов’язкового) відселення (Київська область – 199,5 кілометра, Житомирська область – 87,2 кілометра), зокрема для:

прочищення від деревно-чагарникової рослинності на відстані, яка визначена нормативно-правовими актами для протипожежних розривів (не менше 50 метрів);

виконання оранки і культивації землі та створення мінералізованої смуги (шириною не менше 8 метрів).

Строк: до 15 квітня 2021 року

18. Держлісагентству поінформувати відповідно до компетенції Кабінет Міністрів про стан виконання завдань, визначених пунктом 1 розділу III засідання Державної комісії від 9 липня 2020 р. N 14, та комплексу заходів щодо протидії пожежам у природних екосистемах у 2020 році, затверджених протокольним рішення Державної комісії від 9 квітня 2020 р. N 6.

Строк: до 22 березня 2021 року

19. Міноборони, Мінінфраструктури, Мінагрополітики, Мінфіну, Держлісагентству, ДАЗВ, ДСНС, Національній поліції, Адміністрації Держприкордонслужби, Держводагентству, Держекоінспекції, Держгеонадрам, Держгеокадастру, ДКА, Держкомтелерадіо, ПАТ “НСТУ”, обласним та Київській міській держадміністраціям щомісяця до 10 числа (з квітня по листопад 2021 року) інформувати Міндовкілля про стан виконання в межах повноважень цього розділу протокольного рішення.

20. Контроль за виконанням цього розділу покласти на Міндовкілля, доручивши поінформувати Кабінет Міністрів до 1 грудня 2021 року.

II. Про стан підготовки місць масового відпочинку на водних об’єктах України до прийняття відпочиваючих

За результатами доповіді та з урахуванням обговорення Державна комісія вирішила:

1. Обласним та Київській міській держадміністраціям разом із органами місцевого самоврядування:

розглянути питання щодо стану дотримання вимог Правил охорони життя людей на водних об’єктах України на засіданнях регіональних комісій з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій;

Строк: до 15 травня 2021 року

вжити невідкладних дієвих заходів до запобігання загибелі людей на водних об’єктах України, забезпечити безумовне дотримання вимог, визначених нормативно-правовими актами у сфері цивільного захисту та техногенної безпеки на водних об’єктах України;

Строк: протягом купального сезону

визначити та забезпечити обладнання місць масового відпочинку на водних об’єктах, пляжів (водних об’єктів) відповідно до Правил охорони життя людей на водних об’єктах України;

Строк: до 1 квітня 2021 року

забезпечити розроблення регіональних, місцевих програм рятування людей на воді у 2021 році та встановити контроль за їх виконанням (фінансуванням);

Строк: до початку купального сезону

переглянути та погодити з ДСНС статути (положення) про комунальні аварійно-рятувальні служби у зв’язку з реалізацією адміністративно-територіальної реформи децентралізації влади;

Строк: до 30 квітня 2021 року

утворити комісії з перевірки готовності водних об’єктів до купального сезону.

Строк: до 1 червня 2021 року

2. Центральним та місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, які експлуатують водні об’єкти України, укласти угоди на постійне та обов’язкове аварійно-рятувальне обслуговування з аварійно-рятувальними службами, які пройшли атестацію в установленому порядку.

3. Контроль за виконанням цього розділу покласти на ДСНС, доручивши поінформувати Кабінет Міністрів до 1 жовтня 2021 року.

III. Про забезпечення потреб населення та галузей економіки водними ресурсами у разі настання маловоддя

За результатами доповіді та з урахуванням обговорення Державна комісія вирішила:

1. Міненерго, Мінрегіону, Держекоінспекції, Держрибагентству, Держводагентству, іншим заінтересованим центральним органам виконавчої влади, обласним держадміністраціям, органам місцевого самоврядування у межах компетенції забезпечити неухильне дотримання встановлених режимів роботи водосховищ і водогосподарських систем та у разі настання маловоддя вжити заходів до ощадливого і раціонального використання водних ресурсів.

2. Держводагентству у разі погіршення гідрометеорологічної ситуації (зниження водності, настання маловоддя) забезпечити проведення позачергових засідань міжвідомчих комісій та оперативно коригувати режими роботи водосховищ та водогосподарських систем з урахуванням прогнозу водності, а також у разі необхідності вжити заходів до обмеження прав водокористувачів або зміни умов водокористування відповідно до статті 45 Водного кодексу України.

3. Суб’єктам державного моніторингу вод (Міндовкілля, Держводагентство, Держгеонадра, ДСНС, ДАЗВ) забезпечити моніторинг вод у місцях питних водозаборів та у разі погіршення ситуації інформувати органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

4. Центральним органам виконавчої влади, обласним держадміністраціям, органам місцевого самоврядування у межах своєї компетенції забезпечити інформування водокористувачів та населення про якісний стан водних ресурсів у разі його різкого погіршення.

5. Обласним держадміністраціям, органам місцевого самоврядування розробити технологічні схеми роботи водозабірних споруд питних водозаборів в умовах низької водності.

6. Міндовкіллю разом із Держводагентством забезпечити затвердження плану заходів у рамках бюджетної програми “Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області”, передбачивши першочергове фінансування заходів у Івано-Франківській, Чернівецькій, Львівській і Закарпатській областях, та про результати поінформувати Кабінет Міністрів.

Строк: до 22 березня 2021 року

7. Контроль за виконанням цього розділу покласти на Міндовкілля, доручивши поінформувати Кабінет Міністрів до 15 червня 2021 року.

8. Абзац перший пункту 1 протоколу позачергового засідання Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 1 березня 2021 р. N 8 (резолюція Прем’єр-міністра України від 3 березня 2021 р. N 9320/1/1-21) викласти в наступній редакції:

“Відповідно до пункту 34 постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. N 1236 “Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2”:”.

Міністр розвитку громад та
територій, перший заступник
голови Державної комісії
Олексій ЧЕРНИШОВ
Відповідальний секретар
Державної комісії
Денис РОЩИНСЬКИЙ

http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/FN066980.html