Щодо визнання протиправних дій Державного агентства лісових ресурсів України в частині припинення Державного підприємства

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

УХВАЛА

про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі

20 жовтня 2021 року м. Київ № 640/29393/21

Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Кармазін О.А., ознайомившись з позовною заявою та доданими до неї матеріалами

Первинної профспілкової організації Державного підприємства Семенівське лісове господарство до Державного агентства лісових ресурсів України про

Визнання протиправними дій, визнання недійсними та скасування наказу,-

В С Т А Н О В И В:

Первинна профспілкова організація Державного підприємства Семенівське лісове господарство (15400, Чернігівська область, Семенівський район, вул. Березова Роша, 40, код ЄДР: 21398283) звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державного агентства лісових ресурсів України (01601, м. Київ, вул. Шота Руставелі, 9-а, код ЄДР: 37507901), в якому просить суд:

1) визнати протиправними дії голови Державного агентства лісових ресурсів України в частині припинення Державного підприємства Семенівське лісове господарство без завчасного надання первинній профспілковій організації інформації щодо скорочення чисельності або штату працівників;

2) визнати протиправним та скасувати наказ Державного агентства лісових ресурсів України від 27.09.2021 № 549 Про препинания Державного підприємства Семенівське лісове господарство .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ДП Семенівське лісове господарство було зареєстроване як юридична особа.

Наказом від 27.09.2021 № 549 Державного агентства лісових ресурсів України Про припинення Державного підприємства Семенівське лісове господарство та затвердження складу Комісії з припинення вирішено припинити Державне підприємство Семенівське лісове господарство , шляхом реорганізації, а саме: приєднання до Державного підприємства Новгород-Сіверське лісове господарство , код ЄДР: 00993538.

Позивач зазначає, що як зазначено в оскаржуваному наказі, він винесений відповідно до Цивільного кодексу, Господарського кодексу , Закону України Про управління об`єктами державної власності , з метою удосконалення структури управління та підвищення ефективності ведення лісового господарства.

Разом з тим, позивач вважає що наказ від 27.09.2021 № 549 Державного агентства лісових ресурсів України Про припинення Державного підприємства Семенівське лісове господарство та затвердження складу Комісії з припинення є протиправним, винесений з порушенням норм чинного законодавства, порушує права та законні інтереси працівників лісгоспу, оскільки голова Держагентства не послався на жодну конкретну правову норму зазначених нормативних актів щодо прийняття оскаржуваного наказу, а відтак, за висновком позивача, такий наказ підлягає скасуванню.

Вирішуючи питання про наявність підстав для відкриття провадження у справі, суддя виходить з наступного.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 171 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС України) суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності.

Разом з тим, згідно з п. 6 ч. 1 ст. 171 КАС України суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи немає інших підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.

Так, завданням адміністративного судочинства, згідно ч. 1 ст. 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з п.п. 1 ч. 1 ст. 4 КАС України адміністративна справа – переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України публічно-правовий спір – спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

При цьому, п. 7 ст. 4 КАС України передбачено, що суб`єкт владних повноважень – орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

За приписами п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Вжитий у цій процесуальній нормі термін суб`єкт владних повноважень позначає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.

Більш того, відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

За загальною практикою Європейського суду з прав людини словосполучення встановлений законом поширюється не лише на правову основу самого існування суду , але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Поняття суд, встановлений законом у частині першій статті 6 Конвенції передбачає усю організаційну структуру судів, включно з … питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів … . З огляду на це не вважається судом, встановленим законом орган, котрий, не маючи юрисдикції, вирішує спір, що підлягає розгляду судом іншої юрисдикції.

Отже, за змістом вказаних статей справою адміністративної юрисдикції може бути переданий на вирішення адміністративного суду спір, який виник між двома або більше визначеними суб`єктами стосовно їхніх прав та обов`язків у конкретних правовідносинах, у яких хоча б одним суб`єктом виступає законодавчо уповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб`єктів, водночас на цих суб`єктів покладено обов`язок виконувати вимоги та приписи. При цьому необхідною ознакою суб`єкта владних повноважень є здійснення ним управлінських функцій саме у тих правовідносинах, у яких виник спір.

Відтак, обов`язковою ознакою публічно-правового спору, що підлягає розгляду судом в порядку адміністративного судочинства, є підпорядкованість одного учасника публічно-правових відносин іншому – суб`єкту владних повноважень та участь у публічно-правовому спорі з однієї сторони суб`єкта, наділеного владними повноваженнями, який здійснює владні управлінські функції, при цьому ці функції та повноваження повинні здійснюватися цим суб`єктом саме у тих правовідносинах, у яких виник спір.

Таким чином, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у спорах фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.

При цьому, суд вважає за необхідне наголосити, що єдиною та необхідною правовою підставою для віднесення спору до публічно-правового є одночасна сукупність наступних умов: 1) однією зі сторін є суб`єкт владних повноважень, тобто орган державної влади або орган місцевого самоврядування чи установа, якій державою делеговано виконання відповідних владно-розпорядчих функцій; 2) спірні правовідносини виникли у зв`язку зі здійсненням ним владно-управлінських функцій; 3) перебування сторін спору у відносинах влади-підпорядкування.

Отже, аналізуючи предмет та підстави спору, в контексті викладених норм, суд зазначає, що, у даному випадку даний спір не є публічно-правовим, оскільки в межах спірних правовідносин відповідачем не виконувались жодні владно-управлінські функції.

По суті йдеться про оскарження дій та наказу засновника, яким є Державне агентство лісових ресурсів України щодо діяльності та припинення Державного підприємства Семенівське лісове господарство , тобто про оскарження дій та рішення відповідача, як публічного адміністратора у сфері корпоративних відносин, оскільки відповідно до відомостей з ЄДР: за кодом Державного підприємства Семенівське лісове господарство (00993478) засновником останнього є саме: Державне агентство лісових ресурсів України, а відтак справа не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Разом з тим, відповідно до ст. 1 Господарського процесуального кодексу України (далі -ГПК України) завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Аналізуючи у взаємозв`язку з наведеним положення ст. 20 ГПК України, а також суб`єктний склад заявлених учасників справи, склад правовідносин, пов`язаних із прийняттям та реалізацією оскаржуваних рішень та вчинених дій у зв`язку із створенням підприємства, припиненням його діяльності, орендних відносин щодо майна, правове обґрунтування заявлених вимог, суд констатує, що заявлений спір не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства та підлягає розгляду господарськими судами у порядку, визначеному нормами Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 170 КАС України суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Керуючись статтями 160-162, 170, 241-243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя –

У Х В А Л И В:

У відкритті провадження у справі за адміністративним позовом Первинної профспілкової організації Державного підприємства Семенівське лісове господарство до Державного агентства лісових ресурсів України про визнання протиправними дії голови Державного агентства лісових ресурсів України в частині припинення Державного підприємства Семенівське лісове господарство без завчасного надання первинній профспілковій організації інформації щодо скорочення чисельності або штату працівників та щодо визнання протиправним та скасування наказу Державного агентства лісових ресурсів України від 27.09.2021 № 549 Про препинания Державного підприємства Семенівське лісове господарство ,- відмовити.

Копію ухвали про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі в частині позовних вимог невідкладно надіслати особі, яка подала позовну заяву.

Відповідно до ч. 2 ст. 256 КАС України ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями).

Відповідно до положень ст. 170 та ч. 1 ст. 294 КАС України ухвалу про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі може бути оскаржено в порядку, визначеному ст.ст. 292-297 КАС України.

Зважаючи на затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя 17 серпня 2021 року N 1845/0/15-21, апеляційні скарги в електронній формі подаються безпосередньо до апеляційного суду.

Суддя О.А. Кармазін

Дата ухвалення рішення20.10.2021
Зареєстровано22.10.2021
Оприлюднено23.10.2021

Судовий реєстр по справі 640/29393/21

Проскрольте таблицю вліво →

РішенняСудФорма
Ухвала від 20.10.2021Окружний адміністративний суд міста КиєваАдміністративне
Ухвала від 20.10.2021Окружний адміністративний суд міста КиєваАдміністративне

https://opendatabot.ua/court/100468774-7b591d7be925c35fef010a9a0e3c3ecb

Loading