Впевнені кроки до «цифрового» лісу

У Держлісагентстві напрацювали нові онлайн-інструменти.

В Україні, яка не відстає, а то й випереджає часто світові тенденції, відбувається цифровізація багатьох державних послуг. Все поширенішим стає спілкування державних структур із громадянами через чат-боти. Для лісівників комунікація з суспільством нині особливо важлива, тому передові технології – вже на озброєнні.

Для тих, хто переймається проблемами захисту лісів, незаконними вирубками чи браконьєрством, тепер з’явилася гарна можливість долучитися до вирішення цих питань. У Державному агентстві лісових ресурсів України офіційно запустили перший Telegram-бот – якраз для поліпшення комунікації з активними громадянами, які готові інформувати агентство про побачені у лісах порушення.

Телеграм-бот – для комунікації

Найголовнішими його функціями у Держлісагентстві вбачають якраз інформування про несанкціоновані вирубки, незаконні полювання та лісові пожежі. Алгоритм дій наступний – для початку необхідно встановити на телефоні Telegram-бот – @UKRFOREST_BOT. Кнопка «Старт» – це початок вашої взаємодії із ботом, далі просто обираєте необхідну опцію, приміром, «Лісові пожежі». За інструкціями-підказками, що будуть з’являтися на екрані, надсилаєте геолокацію місця події, якщо є можливість – додаєте фото чи відеофіксацію надзвичайної ситуації, свідком якої стали. За бажанням, можна додати кілька речень про надзвичайну подію. Далі відправляєте звернення, а бот впорається з усім сам. Точніше – команда, котра опрацьовуватиме всі отримані Держлісагентством чи його обласними управліннями запити.

Як пояснив під час презентації бота заступник Голови Держлісагентства з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Віктор Смаль, представники цієї команди є в кожній області, тож залежно від мети звернення система автоматично буде скеровувати запит на відповідальну особу. «Ваш запит може отримати відповідь не одразу, але не варто хвилюватися. Якщо буде порушено внутрішній регламент відповіді, то система автоматично сформує повідомлення і дасть знати, що у якійсь області є запит, на який ще не отримано відповіді», – додав він.

Крім надсилання повідомлень про пожежі, випадки браконьєрства чи незаконних рубок, за допомогою бота можна надсилати інформаційні запити. За словами Віктора Смаля, минулого року Держлісагентство та його обласні управління отримали близько 30 тисяч звернень. В агентстві обіцяють, що обробка звернень через чат-бот буде швидшою та ефективнішою, ніж зазвичай. І дуже розраховують на активність громадськості.

«Громадськість є відповідальною та зацікавленою у тому, щоб повідомляти про певні несанкціоновані чи конфліктні речі у лісах, – пояснює Віктор Смаль. – Один із блоків чат-бота стосуватиметься незаконних полювань та браконьєрства. Ми знаємо, що чітко визначені межі сезонів полювання, але надзвичайно важливо, аби громадськість долучалась до інформування порушень цих регламентів. Бо, незважаючи на рейди та протидію цим зловживанням, тільки з громадськістю ми зможемо збільшити масштаби вирішення згаданої проблеми. Якщо ви займаєтеся реалізацією деревини і виникають ситуації, що в якомусь регіоні стається затримка поставки деревини, виграної за аукціоном, теж повідомляйте про це через Telegram-бот. Тільки так, спільно та скоординовано, ми наведемо порядок у лісах та захистимо їх».

Не менш важливою є тема лісових пожеж. Заступник Голови Держлісагентства зазначив, що минулого року агентством були зроблені суттєві кроки у напрямку створення інструментів для виявлення пожеж на ранній стадії. У результаті з’явилася система виявлення пожеж, яка працює на основі даних, отриманих від супутників. За попередніми оцінками, це дозволить скоротити кількість пожеж та загорань у 8–10 разів. Так само й інформування про спалахи пожеж через бот прискорить реакцію компетентних органів.

Бот працюватиме цілодобово. В екстрених випадках його розробники радять звертатися і до інших контролюючих органів, приміром, до поліції, щоб проблема вирішувалася ще ефективніше. Та в агентстві застерігають, що чат-бот – це не основний інструмент боротьби зі зловживаннями у лісовій галузі. Тому паралельно розробляються інші рішення, які будуть зменшувати ризики незаконних рубок, лісових пожеж тощо.

Єдина електронна система – надійний контролер

В онлайн поширюється не лише спілкування лісівників із громадськістю, а й левова частина роботи працівників лісового сектору. Відомо, що в режим онлайн переводяться торги з обробленої деревини. Першою такі торги провела Львівська область, на черзі – інші регіони.

Крім цього, Держлісагентство спільно з Міністерством цифрової трансформації та Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів працюють над удосконаленням системи електронного обліку деревини. Вже переведені в онлайн-формат дві важливі послуги – отримання лісорубного квитка та сертифіката про походження лісоматеріалів.

Руслан Стрілець, заступник Міністра захисту довкілля, відзначив, що разом з агентством прагнуть створити нову генерацію системи електронного обліку деревини. «Бо наша амбітна мета – розуміти, з якого конкретно дерева зроблено конкретний стіл чи стілець. Це плани на потім, ми розуміємо, як це зробити, які на цьому шляху є перепони та проблеми, і будемо їх долати».

Єдина система електрон­ного обліку деревини вже зараз дає можливість формувати електронний лісорубний квиток та електронний сертифікат про походження лісоматеріалів та виготовлених із них пиломатеріалів. Ці послуги доступні у бета-версії ресурсу на порталі «ЕкоСистема». Віктор Смаль нагадує, що з електронним обліком деревини зобов’язані працювати всі державні лісопідприємства. І частина з них уже успішно працює за електронним обліком. Кращими лісгоспами у сенсі заповнення ЕОД у Держлісагентстві вважають підприємства Пирятина, Дрогобича, Висоцька і Бучача. А частина свідомо чи ні ігнорує долучення до цього процесу і чомусь спрощує подачу даних в електронному обліку деревини.

Оскільки зараз система електронного обліку деревини має деякі недоліки, приміром, не може перевірити виконані обсяги робіт, що пов’язані з конкретним лісорубним квитком або ж не містить даних про сортимент та торгово-транспортну накладну, тому у відомстві будуть удосконалювати існуючу систему, готуючи так звану версію «2.0». Адже внаслідок таких проблем можуть виникати ситуації, коли обсяги у торгово-транспортних накладних вищі, ніж обсяги заготівлі.

Удосконалення ЕОД матиме на меті упорядкування електрон­ної звітності, аби в майбутньому не виникало плутанини, а весь ланцюжок деревини на внутрішньому ринку відображався у цифрі. Завдяки ЕОД можна буде простежити шлях руху деревини від постачальника до виробника чи переробника. Віктор Смаль наголосив, що для більшості лісгоспів не буде ніяких нововведень, оскільки частина з них за цими новаціями вже працює. Вчитися доведеться тим, хто досі не бачить переваг електронного обліку деревини і ним не користується.

Перехід на електронний лісорубний квиток та електронний сертифікат про походження лісоматеріалів також вирішить низку питань, що часто виникають сьогодні. Так, зараз квиток без жодного приймання по ньому все одно працює як документ-підстава; до нього можна прив’язати будь-яку торгово-транспортну накладну при заявці на сертифікат; в електронному обліку деревини не відображається перевірка про виконані обсяги за певним лісорубним квитком.

«Електронний лісорубний квиток бере під контроль ту деревину, яка з’являється на ринку. Якщо він відсутній, то відсутні підстави, щоб ця деревина знаходилася у лісокористувача, – уточнює Віктор Смаль. – Електронний сертифікат походження перевірить легітимність походження цієї деревини. Тому ми працюємо над створенням нової генерації системи електронного обліку деревини. Кінцева мета – аби ми могли прослідкувати походження будь-якої партії, точки проходження деревини на ринку, кількість власників, тобто на будь-якому етапі ми зможемо побачити всі електронні сліди, які деревина пройшла на внутрішньому ринку. Також частиною нової генерації ЕОД стане електронне декларування. Лісокористувач та учасник ринку буде зобов’язаний декларувати свої дії з деревиною. Це буде нагадувати інтерфейс банківського додатка, де буде можливість бачити баланс доступної деревини, момент, коли ця деревина вперше з’явилася на ринку. Тобто зможемо чітко бачити, звідки деревина взялася у системі».

Що отримають лісокористувачі від оновлення системи електронного обліку деревини? Процес подачі документів для отримання сертифікатів стане значно простішим, ведення електронної звітності відбуватиметься через ЕОД, а це дасть можливість отримати електронний сертифікат. Відбудеться ідентифікація місць вирощування деревини за штрих-кодом бирки і розміщення посилань на карту у вигляді QR-кодів, а наші сертифікати визнаватимуться за кордоном.

Аби оновлена система ЕОД запрацювала, у Держлісагентстві підготували проєкт постанови Уряду про експериментальний порядок видачі електронного сертифіката (зараз він на розгляді у Міндовкілля).

Крім цього, у Держлісагентстві та Мінцифри працюють над створенням електронної торгово-транспортної накладної, котра буде стосуватися усіх видів перевезення та всіх лісокористувачів. Також за участі цифрового міністерства готується ринок електрон­них послуг та реєстрів, які будуть спрощувати контроль за рухом деревини на різних етапах.

«Зелена країна»

Ще один «електронний» успіх Держлісагентства – створення сайту «Зелена країна». Фактично онлайн-ресурс стане головним джерелом інформації про перебіг президентської ініціативи з однойменною до сайту назвою. Нагадаємо, під час всеукраїнського форуму «Україна 30. Екологія» Президент Володимир Зеленський підписав указ про старт проєкту «Зелена країна». Він наголосив, що це не політичний, а передусім, екологічний проєкт. «Ми поставили перед собою амбітну, але, я впевнений, досяжну мету – за 10 років збільшити площі лісів на один мільйон гектарів. Задля цього у найближчі три роки ми прагнемо посадити в Україні один мільярд дерев», – зазначав Володимир Зеленський.

Тож де саме цей мільярд дерев з’явиться, коли і з чиєю поміччю, – буде інформувати сайт «Зелена країна». У вересні планується завершення його функціональної частини. За даними Держлісагентства, на сайті буде кілька блоків карт областей зі статистичною та іншою інформацією. Зокрема, які обсяги висаджено у певній області та де саме ці насадження з’явилися.

Із сайту можна буде довідатися про загальну ситуацію щодо виконання програми озеленення країни. Тобто тут міститиметься інформація про загальну площу та кількість посаджених дерев, і як це відповідає заявленим Президентом планам.

Також сайт дозволить долучатися усім охочим до озеленювального проєкту. Ідеться про активну громадськість, благодійні організації тощо. Якщо у когось виникне бажання долучитися до посадки дерев у рамках цієї ініціативи, можна залишити на сайті відповідну заявку. Організатори майбутніх подій отримають цю інформацію та сконтактують із активістами. Після того, як дерева будуть успішно посаджені, долучені до цього громадяни зможуть поділитися світлинами з іншими користувачами сайту. Модератори навіть будуть вказувати авторів фото та їхній внесок у зелену ініціативу.

Благодійні організації зможуть допомогти через сайт зі збором коштів, але не на дерева. Приміром, благодійники допомагають дітям, а лісівники на ці кошти посадять відповідну кількість дерев.

Також сайт стане місцем обміну інформацією – крім новин про перебіг проєкту, тут можна отримати відповіді на питання, що цікавитимуть громадян. Як зазначав раніше Голова Держліс­агентства Юрій Болоховець, за допомогою сайту всі охочі зможуть долучитися до реалізації ініціативи Президента. А ті, хто з нею не згоден, зможуть проконтролювати її перебіг, адже всі її етапи будуть публічними та прозорими.

Інна ЛИХОВИД,
“Лісовий і мисливський журнал”

 47 total views,  1 views today