Як примирити карантин з екологією?

ФАХОВА ДУМКА

Віктор ВИШНЕВСЬКИЙ, доктор географічних наук,
Олександр КОСОВЕЦЬ, директор Центральної геофізичної обсерваторії імені Бориса Срезневського, для «Урядового кур’єра»

Понад два місяці карантину мали вплинути на стан довкілля. Але як? Найбільший вплив, вочевидь, має бути на стан атмосферного повітря в містах. Важливо, що відповідні дані існують. Більше того, їх дуже багато. У кожному великому місті України є кілька стаціонарних пунктів спостережень гідрометеорологічних організацій ДСНС України. Тут щошість годин відбирають проби на вміст близько 10 різноманітних домішок. З цього випливає, що кількість визначень за місяць у кожному місті сягає кількох тисяч. Узагальнення цих даних виконує Центральна геофізична обсерваторія імені Бориса Срезневського. Крім того, ця установа виконує всі виміри в Києві.

Маючи великий обсяг даних, можна порівнювати, робити певні висновки. Це стосується і окремих домішок, і кількох. Існує інтегральний показник — так званий індекс забруднення атмосфери, в якому враховано забруднення п’ятьма домішками, концентрація яких найбільша відносно гранично допустимої.

Яким же виявився рівень забруднення повітря в найбільших містах України під час карантину? Чи вплинув карантин на стан повітря?

З огляду на те що для забруднення характерна сезонна динаміка, доцільне порівняння цьогорічних даних із торішніми. У квітні цього року повітря в більшості міст стало чистішим. Так, у Львові індекс забруднення атмосфери зменшився з 6,5 до 6,4, Одесі — 15,5 до 11,4, Харкові — з 3,2 до 3,1. А що ж Київ? Столиця в цьому списку вирізнялася тим, що згаданий показник тут збільшився. Але на те була важлива причина, а саме лісові пожежі, які жодним чином карантину не стосувалися. Для періоду, коли пожежі фактично припинилися, а саме з 20 квітня по 18 травня 2020 року, індекс забруднення у Києві становив 9,9, а за той самий період попереднього року — 9,3.

Наведені дані свідчать, що повітря в більшості українських міст протягом карантину стало чистішим. Щодо Києва, то тут ситуація виявилась іншою, що пов’язано з економічною і транспортною особливостями міста. До останніх належить велика роль метро. Тож необхідність діставатися до роботи зумовила те, що машин, а відповідно й заторів у столиці побільшало. Утім, на чистоту повітря, звісно, впливають і по-годні умови, зокрема дощ і вітер.

https://ukurier.gov.ua/uk/archive/