Закон про ринок деревини – важливий фундамент для стабільного розвитку меблевої галузі України

 26-11-2021УАМ

Верховна Рада нарешті  розглянула  законопроект №4197-д «Про ринок деревини» (був розроблений більше року тому) і навіть після доопрацювання схвалила його в першому читанні 18.11.2021. Проєкт закону підтримали 276 народних депутатів України.

Треба зазначити, що вітчизняний ринок деревини давно потребує остаточного врегулювання, яке б задовольнило обидві сторони: і тих, хто вирощує, заготовляє й продає ліс, і тих, хто його купує й використовує передусім промислово. Попередні спроби такого впорядкування не були успішними.

Чому Закон про ринок деревини важливий для меблевої галузі?

Світовий ринок меблів зазнає значної трансформації, що пов’язано зі зміною глобальних ланцюгів поставок, спричинених пандемією COVID19. Професійні закупівельники меблів для ритейлу, а також меблів під замовлення для готелів, ресторанів та інших проектів шукають нових партнерів – виробників меблів в Європі. Обсяг експорту меблів та їх частини (групи 9401, 9402, 9403) за січень-жовтень 2021 становив $735,8млн., що на 49,7% більше ніж за аналогічний період попереднього року. Готуючись до виставки Furniture of Ukraine Business Expo команда організаторів щодня опрацьовує запити на постачання меблів з Європи, США, Канади та країн Близького сходу. Конкурентними перевагами української меблевої галузі є:

  • Наявність сировинної бази, а саме лісів та металу, та великих потужних виробників плитних матеріалів для меблевиробництва, таких, як Kronospan, Свіскроно, Кроно Україна, Rezult та інших.
  • Наявність людського капіталу. В меблевій галузі України працює більше 100000 осіб, при організації меблевих кластерів спільно з місцевими органами влади здійснюється організація навчальних закладів для підготовки кадрів.
  • Географічне місцезнаходження України в центрі Європи з виходом до Чорного моря, що забезпечує доступну логістику, як автомобільним транспортом, так і морем та залізницею.

Для ефективного зростання меблевої галузі необхідні стабільні та прозорі умови постачання сировини для виробництва меблів, що потребує врегулювання на законодавчому ринку у вигляді прийняття Закону України «Про ринок деревини».

Очікування авторів законопроекту 

Автори законопроєкту та депутати, котрі його підтримують, вважають, що ухвалення та  набуття чинності цим законом забезпечить сталий розвиток ринку деревини та виробів з неї, запровадить прозорі умови для учасників ринку, дозволить належно захистити права та інтереси усіх учасників ринку, мінімізує корупціогенні фактори в галузі, надасть можливість державі та громадськості здійснювати контроль за обсягами заготівлі та продажу деревини, що дозволить урегулювати питання з незаконною заготівлею та реалізацією деревини. Більше того, вони впевнені, що майбутній закон  стане ключовим для реформування одразу кількох галузей української економіки, що пов’язані з заготівлею, продажем та переробкою української деревини. 

Основні положення, передбачені проектом Закону «Про ринок деревини»

Законопроєкт доповнено новим розділом щодо гарантій сталості міжнародного обігу необробленої деревини, яким пропонується врегулювати деякі питання щодо заборони експорту лісоматеріалів та окремих виробів з деревини рідкісних порід дерев, визначити перелік необхідних документів для отримання права експорту деревини та необроблених лісоматеріалів. Іншими словами, закон, коли буде остаточно прийнятим, стане ще й відповіддю на рекомендації арбітражу із спору між Україною і ЄС про заборону експорту необробленої деревини (введену в дію ще 2015 року), який визнав, що Україна має право обмежувати експорт лісу за певних обставин. Проте зауважив, що така заборона має бути відкорегована з урахуванням повного права України регулювати цю сферу діяльності згідно із статтями 290 і 293 Угоди про асоціацію.

Отож ще при доопрацюванні проєкту закону до першого читання одна з ініціаторів  цього документу Роксолана Підласа – вона ж заступниця голови парламентського Комітету економічного розвитку – повідомила, що з нього буде вилучено норму про скасування мораторію на експорт української деревини  попри те, що на цьому наполягають європейські партнери. 

«Якщо парламент підтримає у першому читанні законопроєкт, наступний наш крок – робота української делегації в ЄС над подальшою комунікацією такого рішення. В кінці листопада у Брюсселі відбудеться засідання торговельного комітету,  питання виконання арбітражу вже є у його порядку денному. Під час засідання наша делегація представить заплановані кроки й доведе, що ми працюємо добросовісно над виконанням рекомендацій арбітражу».

Вона ж повідомила, чому ще нагальним є остаточне впорядкування ринку деревини: «В останні місяці депутати  отримують тривожні сигнали як від локальних  переробників, так і від великих підприємств про суттєве погіршення ситуації на ринку деревини. Це і про створення штучного дефіциту, і про посилення корупційних проявів та, як наслідок, погіршення умов для ведення бізнесу для представників деревообробної і меблевої галузей. Тому наше основне завдання зараз: дати цим галузям визначені правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку деревини».

В законопроєкті пропонується запровадити сертифікацію деревини та визначити, як та хто здійснюватиме контроль її відповідності національним стандартам. Це дозволить гарантувати походження кожного кубометра деревини. Виписані чіткі механізми взаємодії між учасниками ринку деревини  та надання прозорої інформації про ринок деревини для широкого загалу. Цього вдасться досягти завдяки запровадженню Лісового порталу, користування яким буде обов’язковим для всіх учасників ринку. Декларування всіх операцій з деревиною дозволить бачити  ланцюжок руху деревини: від лісу, де дерево зрубано, до кінцевого переробника. Це унеможливить нелегальний ринок. Важливо, щоби бізнес міг об’єктивно планувати розвиток та свою ринкову стратегію, тож законопроєктом передбачена відкрита публікація планів заготівлі деревини.

Корупція  та штучні обмеження в допуску деревообробних підприємств до придбання деревини – такі прикрощі нерідко підстерігали покупців-деревообробників і меблярів. Тому проєкт закону передбачає запровадження єдиних, чітких і прозорих правил продажу деревини для всіх учасників ринку. Тобто, що деревина має продаватись виключно на електронних аукціонах у дворівневій електронній торговельній системі, яка об’єднує будь-яку кількість приватних маркетплейсів, майданчиків та бірж і яка забезпечує повну прозорість інформації як щодо самих аукціонів, так і щодо їхніх результатів, зокрема публікацію інформації щодо цін продажу за кожним аукціоном; переможців; обсягів продажу тощо.  Пілотний проєкт щодо продажу 25% необробленої деревини через державну електронну торгівельну систему, яку реалізовує Держлісагенство, довів свою потрібність, тому автори законопроєкту пропонують застосувати саме цей механізм для продажу деревини, що продаватиметься поза механізмами оферти.

Українська Асоціація Меблевиків активно підтримує ініціативу «За ринок деревини» і сподівається на прийняття закону у другому читанні найближчим часом. Адже ринок міняється дуже швидко і меблевики можуть втратити шанс просунутися до ТОП-10 експортерів меблів найближчі роки.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *