Земельна корупція: Тіньове розпорядження землями лісогосподарського призначення

01.04.2021

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) виявило найбільш розповсюджені корупційні ризики у сфері земельних відносин.  За оцінками експертів відділу стратегічного аналізу корупційних ризиків ця сфера є однією з найбільш корумпованих та спричиняє суттєві негативні наслідки.

Ліси та землі лісового фонду України є об’єктами підвищеного захисту зі спеціальним режимом використання та спеціальною процедурою надання. Враховуючи правові стандарти підвищеного захисту, чинне законодавство встановлює правило, за яким громадяни та юридичні особи України можуть безоплатно або за плату набувати у власність у складі угідь селянських, фермерських та інших господарств замкнені земельні лісові ділянки загальною площею до 5 гектарів. Ця площа може бути збільшена лише в разі успадкування лісів згідно із законом. Натомість недоброчесні посадові особи для особистого збагачення сприяють приватизації земель лісового фонду під виглядом земель сільськогосподарського призначення на користь третіх або підставних осіб.  У результаті держава та громада втрачають не тільки цінні лісові угіддя, а учасники корупційної схеми отримують прибуток з вирубки лісу.

КЕЙС[i]

До начальника управління Держкомзему у Іршавському районі Закарпатської області звернулась фізична особа з проханням виготовити державний акт на право власності на земельну ділянку загальною площею 0.2074 гектара, що розташована на землях лісогосподарського призначення, з метою виділення їй земельної ділянки у приватну власність під виглядом пасовища для ведення особистого селянського господарства. Надалі посадова особа, діючи умисно, посвідчила особистим підписом та круглою печаткою управління Держкомзему технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку як пасовище. Згодом посадова особа підписала та видала державний акт на право власності на цю земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства.

Слідством доведено, що протягом року посадова особа Держкомзему ще тричі підробила службові документи, у результаті чого з державних земель лісового фонду під виглядом пасовищ вибуло понад 1,3 гектара лісів, це спричинило шкоду інтересам держави в особі Вільхівської сільської ради на загальну суму 43100  грн.

Рівень корупційного ризику – Середній

Джерела ризику:

  • недосконалість нормативного регулювання: Земельний кодекс України, Закони України «Про землеустрій», «Про державний контроль за використанням та охороною земель»;
  • індивідуальна недоброчесність посадових осіб Держгеокадастру та органів місцевого самоврядування.

Наслідки:

СтратегічніКорупційні
1.       Втрата земель лісового фонду, погіршення екологічного стану навколишнього середовища.2.       Зменшення надходжень до місцевих бюджетів.3.       Уповільнення економічного зростання суб’єктів господарювання та держави в цілому.4.        Зниження ефективності державного управління у сфері земельних відносин.1. Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 ККУ).2. Зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 ККУ).3. Незаконне збагачення (ст. 368-2 ККУ). 

Рекомендації НАЗК:

Забезпечити реалізацію положень прийнятого Закону України «Про національну інфраструктуру геопросторових даних», повноцінно запустивши онлайн-систему всієї інформації  про земельний ресурс в Україні. Програмний продукт аналізуватиме геопросторові дані та інформацію з різних державних реєстрів. Перевести в електронний формат процедуру зміни цільового призначення вже сформованих земельних ділянок, а також запровадити економічну процедуру зміни цільового призначення. Процедура має передбачати перерахунок до місцевого бюджету різниці у вартості земельної ділянки до та після зміни призначення, який повинен сплатити власник або користувач земельної ділянки.

Антикорупційний чек-лист:

  • повноцінно запустити інтернет-ресурс для моніторингу обігу земель, на якому підлягатимуть відкритому оприлюдненню всі геопросторові дані, що є в розпорядженні органів державної влади та місцевого самоврядування. Платформа має забезпечити належний обмін даними між державними реєстрами: Державний земельний кадастр, Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, Державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань тощо;
  • розробити та прийняти зміни до Земельного кодексу України, які трансформують процедуру безоплатної приватизації в інші форми державної підтримки незахищених верств населення;
  • розробити та прийняти зміни до Земельного кодексу України, які дерегулюють процедуру зміни цільового призначення та запровадять економічний механізм зміни цільового призначення. Механізм має запровадити компенсацію до місцевого бюджету від власника земельної ділянки у розмірі різниці вартості земельної ділянки до та після зміни призначення;
  • запустити електронний сервіс на платформі Державного земельного кадастру, що дасть змогу оприлюднювати пропозиції та рішення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки.

[i] Посилання: https://reyestr.court.gov.ua/Review/21567982

https://nashigroshi.org/2021/04/01/zemel-na-koruptsiia-tin-ove-rozporiadzhennia-zemliamy-lisohospodars-koho-pryznachennia/